Technika - Milyen gumit vegyek?



Szinte napi szintû kérdés a fórumban, úgyhogy talán egyszerûbb lesz egyszer leírni.
A kérdés két részre bontahtaó, a gumi típusa, illetve a mérete.

Mintázat


Elsõként említsük meg a legkézenfekvõbbet, a sima utcai mintázatot.
Amennyiben nem tervezel letérni az aszfaltról, egyértelmûen ez a legjobb választás, hiszen ugyanolyan csendes, mint egy személyautón, a fékút ezzel lesz a legjobb, és a fogyasztás is ezzel optimális.
Ebbõl létezik nyári és téli, és ezen a ponton említsük meg, hogy letaposott havon vagy latyakban egyértelmûen a téli utcai gumi a legjobb választás.

Kifejezetten terepjáróra az alábbi mintázatok készülnek:



Ezek közül a H/T (Highway Terrain = Országúti) az, amivel e legtöbb terepjárót gyárilag szerelik, gyakorlatilag egy utcai guminak mondható, nagyon minimális terepezési képességekkel, abból is inkább egy murvás útra kell gondolni.
A fentiekhez hasonlóan, akkor válaszd ezt, ha jellemzõen nem mész le az aszfaltról, és fontos az alacsony fogyasztás ill. zajszint.

Az A/T (All Terrain = Minden terepre) gumi azt ígéri, hogy mindenhol jó lesz, de ugye mint tudjuk, ilyen nem létezik.
A valóságban aszfalton elfogadható komfortot nyújt, többnyire alig hangosabbak, mint egy utcai gumi, viszont terepen csak mérsékelt képességeket szabad tõle elvárni. Köves terepen tökéletes, kisebb sárban még elboldogul, bizonyos típusok hóban is használhatóak, de bármi komolyabban csúszós felületen már kevés lesz.
Típusok közül talán a Yokohoma Geolandar G012 és a BF Goodrich A/T emelhetõ ki, ezek azok, amik legjobban telsesítenek terepen. De azt mindenképpen fontos tudni, hogy A/T gumi használata esetén még érdemesebb kikerülni a gyanús helyeket.

Terepre igazából azonban csak az M/T (Mud Terrain = Sáros terepre) gumik ajánlhatóak. Ezeknek a mintázata úgy van kialakítva, hogy minél könnyebben ki tudjanak tisztulni, így sárban a legtovább van esélyük fogni. Természetesen az agresszív mintázat nem csak sárban hasznos, hanem ez fog a legtöbbet sziklás terepen és mély hóban is.
Fontos tudni, hogy a terepképességek javulása arányos a fogyasztás és a zaj növekedésével, és minél durvább a mintázat, annál kevésbé lesz komfortos aszfalton, és annál veszélyesebb lesz egy csúszós téli aszfalton.
Az M/T gumik között azonban számottevõ különbségek vannak.

Azoknak, akik sokat járnak aszfalton, de amikor terepre mennek, egy A/T gumi már nem elég, azoknak a kevésbé durva mintázatok ajánlottak.
Suzukira való méretben pár példa erre:



Ezek közül a teljesítmény-tartósság arányában a legnépszerûbb a BF Goodrich M/T gumija. Átlagos felhasználási körülmények között terepen elég a képessége mindenre, cserébe nem kopik gyorsan és nem is túl hangos aszfalton.
A mintázat ritkulásával a terepképesség javul, az aszfalton várható komfort csökken.



A Kumho KL71 nagyon népszerû választás, mert nagyon jól teljesít, és létezik belõle 195/80R15 méret is, ha valaki nem vágyik széles gumira.
A két utolsó kicsit kakukktojás, ugyanis Suzuki-méretben nem léteznek. Ellenben elég sok futózó cég kínál ilyen mintázatot kis méretekben is. A Yokohama G001 pl. Marix Puma, Malatesta Kobra neveken ismert itthon, a Simex Extreme Trekker pedig Malatesta Kaiman vagy Insa Turbo Special Track néven található meg.
Terepen egyértelmûen a Simex Extreme Trekker mintázata a leghatékonyabb az itthon ilyesmi méretben elterjedt mintázatok közül, cserébe aszfaltra nagyon nem ajánlott, bár ez talán ránézésre is látszik.

A dolgot tovább árnyalja, hogy mivel az eredeti Yokohama G001 és Simex nem elérhetõ kis méretekben, ezért a minõsége is teljesen kiszámíthatatlan, attól függõen, hogy melyik futózó cég készítette, milyen keveréket használtak, milyen napja volt a dolgozónak stb.
Ez egyrészt jelenthet ökrösszekérre emlékeztetõ komfortot, mert nem kerek a gumi, másrészt elõfordul, hogy 200 gramm fölötti súly kell egyetlen kerékre, valamint rendkívül gyors kopás is elõfordul, adott esetben egy szettbõl képes csak az egyik lekopni nullára pár ezer km alatt.
Cserébe a gyári gumiknál jelentõsen magasabb, 2 cm körüli profilmélységgel rendelkeznek, ami nyilván csodákra képes sárban.
Azt is fontos megemlíteni, hogy ezen futózott gumik esetében a ráírt mérethez nem sok köze van a tényleges méretüknek, ezért vásárlás elõtt mindenképpen járj utána a konkrét példány tényleges átmérõjének!

Tehát összességében a lényeg, hogy ha nem mész terepre, ne vegyél terepgumit, mert csak hátrányai lesznek.
Ha szinte kizárólag aszfalton jársz, és amikor terepre mész, akkor is ki tudod kerülni az igazán durva helyzeteket, az A/T gumi a jó választás.
Amennyiben sokat mész aszfalton, de amikor terepre mész, akkor kell a jó gumi, és nem akarsz visszafordulni a sár elõtt, vegyél M/T gumit.
Ha pedig szinte kizárólag terepen használod az autót, érdemes elgondolkodni a futózott terepgumikon, és jóval messzebb tudsz elakadni a segítségtõl :)


Méretek


Legyen elõször egy kis elmélet. A gumiknak kétféle méretezése létezik, nálunk az európai az elterjedtebb, ami elég logikátlan, de meg lehet tanulni.




A fentiek szerinti gumi névleges átmérõje úgy számolható ki, hogy [oldalfal magassága]*2 + [felni átmérõje collban]*25,4 = 195*0,55*2 + 16*25,4 = 214,5 + 406,4 = 620,9 mm.
Fontos tudni, hogy ez csak névleges méret, a tényleges méretben különbözõ gyártók között akár cm-es eltérések is lehetnek (a futózott gumikról nem is beszélve).

A másik méretezés az Amerikában elterjedt, nagyobb terepjáró-kerekek esetén, ami ennél sokkal logikusabb.
Pl. a 30x9,5x15 méretû gumi 30" átmérõje, 9,5" széles és 15"-os felnire való. Ebben az esetben a névleges átmérõ 30" = 30*25,4 = 762 mm.
Gyári Suzukira azonban ezek mindegyike nagy, mivel jellemzõen csak 30" mérettõl felfelé léteznek.

Gyakori kérdés, hogy milyen méretû gumit érdemes venni. Ennek eldöntését több dolog is befolyásolja. Egyrészt a szabad magasságot csak a gumi átmérõjének növelésével lehet növelni, hiszen bármilyen futómû- vagy karosszériaemelés után is ugyanott marad a hídtest és a diffiház.
Tehát terepen minél nagyobb a gumi, annál késõbb akad el az autó alja. A másik oldalról viszont minél nagyobb a gumi, annál nagyobb lesz a fogyasztás, az autó jelentõsen lomhább lesz és pl. a kerékcsapágyak élettartama is rövidülni fog.
Ezekkel mindenképpen számolni kell, ha növeled a kerék átmérõjét!

Természetesen van egy második tényezõ is, ami behatárolja a választható gumi méretét, mégpedig az, hogy mi az, ami fizikailag elfér az autón.
Itt nyilván minden azon múlik, hogy milyen mértékben hajlandó valaki a karosszérián és a futómûvön alakítani, de aki ennyire belemélyed, annak talán nem is kell ilyesmi segítség.
Általánosságban elmondható, hogy max 2" futómemelés esetén
- Jimnyn és X90-en 71 cm a maximum, ehhez a 195/80R15 vagy a 215/75R15 jöhet szóba, de csak megfelelõ ET-jû felnivel - ennél nagyobb gumi esetében vágni kell a mûanyagokat/kasznit;
- Samurai-on, SJ-n és kocka Vitarán a 235/75R15 még elfér egy megfelelõ ET-jû felnivel, de ha a dinamikát szeretnéd megõrizni, nem érdemes a 215/75R15 fölé menni gyári motor és hajtáslánc esetén;
- Grand Vitarán kb. 73 cm a maximum, ez a 235/70R16 mérettel oldható meg.
Természetesen ezek csak nagy általánosságban igazak, vásárlás elõtt érdemes megnézni az autót a valóságban is.

A harmadik kritériumot az jelenti, hogy milyen méretû gumikat gyártanak a valóságban.
Gyári Suzuki-méretben (205/70R15) gyakorlatilag semmilyen terepgumi nem létezik, csak néhány gyártó kínál A/T mintázatokat. M/T gumiból egyrõl tudunk, ez a Maxxis Trepador M8060, viszont ez is csak külföldrõl szerezhetõ be.
195/80R15 méretben jelenleg csak a Kumho KL71 kapható M/T mintával, már amikor éppen forgalmazzák.
215/75R15 méretben már nagyobb a választék, létezik belõle BFGoodrich M/T, Kumho KL71 vagy Hankook RT03 is.
Itt is megemlíteném - futózott gumi esetében a ráírt méreteknek nem sok közük van a valósághoz, így minden esetben meg kell mérni a konkrét példány tényleges átmérõjét.

Megjegyzés: a szóba jöhetõ gumik típusa természetesen nem teljes, ez csak pár példa. Az említett méretek elérhetõsége is csak a cikk írásakor érvényes, ez folyamatosan változhat.

nyuszy, 2014.11.03.