Technika - Vegyek-e ezres Samurait (SJ410-est)?



Mivel ezen cikket olvasod valószínû terepjáró vételén gondolkodsz, és felmerült benned, hogy kell-e neked ezres Suzuki. Ebben a leírásban bemutatom az "ezredes" Suzuki terepjáró felépítését, elõnyeit, hátrányait. 


 
Alanyunk létra alvázas, melyhez gumi rezgéscsillapítókkal kapcsolódik a kasztni. Az alváz nem hajlamos a rozsdásodásra, a kasztni viszont annál inkább, átvizsgáláskor érdemes alánézni, fõként az alvázzal kapcsolódó pontokon, a sárvédõ íveken és a taposó lemezeknél vannak a kényes helyek. A kasztnihoz utángyártott új elemeket és bontottat is lehet kapni.
 
Ha fellelhetõ valahol kis rozsda, az valószínû javításkor már nagyobb lesz, erre nem árt odafigyelni. Az eladók elõszeretettel mondják, hogy könnyen, olcsón javítható, gondoljunk bele, ha ez így lenne, akkor vajon, miért nem csináltatja meg õ? 
Alapvetõen egy kocsi teljes lakatolása, fényezése drága dolog, alaphangon 2-300 ezer Ft. 
 
Az autó hajtáslánca egy motorból (mily meglepõ), egy hozzá közvetlenül kuplungharanggal kapcsolódó 4 (vagy 5) sebességes utcai váltóból egy az utcai váltóhoz kiskardánnal kapcsolódó terepváltóból (osztómûbõl), és kettõ darab a terepváltóhoz kardánokkal kapcsolódó elsõ, illetve hátsó hídból áll. 
 
Kezdjük a motorral, van négy kis hengerünk és 979 köbcenti ûrtartalomban szunnyadó 44 lóerõnk. Átírásnál, biztosításnál, teljesítményadónál ezek kedvezõek. Motorunkat egy karburátor látja el a megfelelõ mennyiségû üzemanyag-levegõ keverékkel, ami egy mechanikus benzinpumpából kapja a benzint. A gyújtásunk egy trafóból, egy gyújtáselosztóból, 4 db gyertyából, meg némi kábelbõl áll. Egyszerû, mint egy Lada, a legtöbb szerelõ ért hozzá. A gyújtásához minden alkatrész újonnan beszerezhetõ. 


 
Kézi szivatóval kell indítózni, ha a fentebb említett kiszolgáló berendezések megfelelõen mûködnek, akkor a kiszemelt példánynak "pöccre" kell indulni, bármilyen hidegben. Ha nem így lenne, érdemes tovább keresni, ugyan is ez a kis motor olcsón, kevés szakértelemmel is üzembiztosan tartható, amelyikkel ennyit se foglalkoztak, azzal jó esetben más téren se törõdtek, tehát jobb elkerülni. 
 
Ha beindult a kis "szörny", figyeljük meg, hidegen mennyire füstöl, és milyen szaga van a füstjének. Kék füst, aminek még égett olajszaga is van, nem jó jel, közelgõ motor felújítást sejtet, amit nem biztos, hogy mi szeretnénk fizetni. Ha a motorunk megfelelõen könnyen indul, nincs füstje, akkor nyomjuk be a kuplungot, és füleljünk, benyomott kuplungnál finom daráló hang a kinyomó csapágy cseréjét jelzi, aminek az ára nem sok, kb. 4-5 ezer forint, viszont a cseréjéhez le kell szedni a váltót.

Ha a kinyomó csapágy rendben van, akkor induljunk el az autóval, és figyeljük a váltó hangját, ha bármelyik fokozatban "sír", az megint nem jó jel. Az utcai váltókarnak könnyen kell járni. A tesztút alkalmával figyeljük meg, hogy amit tud ez a kis autó aszfalton, azzal együtt tudunk-e élni, gondolok itt a kb. 80 km/h-s utazó sebességre, és hogy állandóan elõznek minket, illetve a gyorsulás hiányára.

Terepen érzi magát otthon a gép. A terepváltó karja akadhat, ha négy kerékbõl akarjuk két kerék meghajtásba rakni, ez a hajtáslánc összefeszülése miatt lehet, ilyenkor nem szabad erõltetni a kart, egy kicsit tolatni kell, egész addig, amíg ki nem tudjuk venni könnyen.  Elinduláskor és sebességváltáskor, ha fémes kattanó hangot hallunk, akkor érdemes ellenõrizni a kardánkereszteket. Ugyanezt kell tenni akkor is, ha enyhe rázást érzünk menet közben. Olcsó kardánkereszt 4000 Ft/db, de ezek általában nem sokat bírnak, és egy kardánba kettõ kell, kardánból is kettõ van, tehát ez se olcsó mulatság. 


 
Fékbõl, rásegítõ nélküli jutott, és a régebbi 410-esekben elöl is csak dobfék van. Érdemes olyan példányt keresni, ami elöl már tárcsafékes. A fék ellenõrzése könnyû, a motortérbe található fékfolyadék tartályba ellenõrizzük a szintet, ha ez megfelelõ, és a fékek jók, akkor viszonylag könnyen meg kell hogy tudjunk állni. Természetesen a fék nem húzhat egyik irányba sem. Ne számítsunk a fékrásegítõs modernebb személyautók fékhatására!
 
A kormányunk "kenyérszervós", egy darab kormány-rezgéscsillapítóval, ami több-kevesebb sikerrel próbálja megakadályozni, hogy visszadolgozzon. Aszfaltúton könnyen tekerhetõ, a szervó hiányát terepezés közben fogjuk észrevenni. Ellenõrizzük, hogy a kormány ne húzzon semerre, és a holtjáték se legyen túl nagy (ez egyébként könnyen állítható). 

Futómûvet is raktak a gép alá, nem is akármilyet, elöl-hátul merev híd, laprugókkal. Ez kemény, de szó szerint. Pattog, döcög, ráz, úttartás nulla, kanyarokba érdemes lassítva bemenni. Cserébe strapabíró, terepen az egyik legelõnyösebb megoldás. A laprugók ívelhetõk, törés esetén kaphatóak, szilenteket is lehet bele venni újonnan. Gyári kerékcsapágyak kaphatóak, jó minõségûek, ennek megfelelõen drágák. 

Mivel japán gép, olajfolyásnak, csöpögésnek helye nincs, minden ilyen jelenség hibát jelez.
Ellenõrizzük az elektromos berendezéseket, a fûtést. Ezeknek mindnek mûködnie kell.



Próbaúton próbáljuk ki az összkerékhajtást is laza talajon. Semmilyen fura hangot nem szabad hallanod. Ha elölrõl kattogást hallasz alátekert kormánynál, az halálán lévõ féltengelycsuklót jelez. Ha kemény, száraz felületen az autó "ugrál", az normális, mivel nincs benne központi differencálmû (errõl bõvebben itt).
 
Pár szó a magyar használtautó-piacon kapható 410-esekrõl: ami jó, az drága - ez itt is érvényes. A jó állapotú példányokért elkérnek 700-800 ezret is (vagy többet). Ami ez alatt van, azokon jó eséllyel lesz mit javítani. 400 ezertõl kezdõdnek a magyar papiros gépek, ha ilyet veszünk, akkor jó eséllyel ez csak az elsõ részlet, amit a kocsinkért kifizetünk. 

Kialakult egy réteg, akik utaznak a Suzuki terepjárókra, így ami "bomba" vétel, arra hamar lecsapnak. Ha autókereskedésbõl vásárolunk, akkor  a kereskedõ állításait fenntartással kezeljük, vigyünk magunkkal olyan személyt, aki ért ezekhez a gépekhez (ez persze magánszemélytõl való vásárlásnál is igaz), még ha pénzt is kér, még mindig jobban járunk, mint ha beleugrunk egy példányba, amit utána mindig a szerelõhöz hordunk.
Soha ne hagyjuk, hogy a kereskedõ "megdumáljon" minket! Vásárlás elõtt érdemes kipróbálni több darabot is. Igyekezzünk gyári állapotút keresni. 
 
Magánszemélynél valószínûbb az "õszinte" állapotú autó, illetve nagyobb az esélyünk hogy korrektebb tájékoztatást kapunk a terepjáró elõéletérõl. Érdemes megkérdezni az akkumulátor korát, olajcsere, vezérléscsere, gyertyacsere aktuálisságát. Fontos hogy nem csak a motorba kell olajat cserélni, van két váltónk is és két híd, amiben szintén olaj kell! Igaz, hogy ezeket nem kell gyakran cserélni, de – különösen egy terepen használt autónál - ellenõrizni feltétlenül szükséges idõnként.

Kialakult továbbá ezen autótípus (és modernebb társai) külföldrõl való behozatalával, bontásával, felújításával foglalkozó "kereskedõk" csoportja, akik jellemzõen drágán adják a bontott alkatrészt és nem is mindig jót, ezekre érdemes odafigyelni, megkeresni az általunk megfelelõnek, korrektnek talált alkatrészellátót. Az általuk felújított gépek általában jók, ezért drágák is. Ha külföldi papíros autót vásárolunk és magunk akarjuk forgalomba helyezni, akkor az eladótól okvetlenül kérjünk el minden okmányt, papírt, ami a forgalomba helyezéshez kell.
 

 
Sokan azért választják a Suzuki terepjárókat, mert azt hallják róla, hogy olcsó. Ez igaz is, ha a nagyobb terepjárók árait vesszük figyelembe, viszont egy személyautóhoz képest drágábbak.
 
Én vásárláskor elõnyben részesíteném a Suzuki SJ 413 ill. Samurai típusokat a nagyobb motor és a kicsit fiatalabb kor miatt, ettõl függetlenül egy jó állapotú SJ410 is lehet jó vétel.
Egy jó 410-es pedig biztosan jobb, mint egy széthullott, ezer sebbõl vérzõ 413-as - és aki nem próbálta, el sem tudja képzelni, mire képes ez az autó az ezres motorral is!
 
Remélem sikerült kicsit bemutatni, hogy mire számítson, aki ilyen terepjárót szeretne vásárolni, ha bármi kérdés felmerülne, akkor a fórumban fel lehet tenni.
 
Gorio, 2014.10.28.